تاریخ انتشار: 30 تیر 1403 |
زمان مطالعه: 10 دقیقه

خرید موس بی سیم می‌تواند بهره‌وری شما را به عنوان یک کاربر معمولی یا حتی یک گیمر پرشور افزایش دهد؛ اما با تعداد بی‌شماری از گزینه‌های موجود در بازار، انتخاب موس مناسب ممکن است کمی دشوار باشد. ما در این بررسی از وب‌سایت «پلازا دیجیتال» در مورد عملکرد، ارگونومی و سایر ویژگی‌های موس وایرلس صحبت می‌کنیم تا این امکان را داشته باشید محصول مناسب خود را تهیه کنید.

نحوه انتخاب بهترین موس بی سیم

فناوری بی سیم به یک عنصر مهم در زندگی مدرن ما تبدیل‌شده است و آزادی و راحتی بیشتری را بدون اتصال سیمی به دستگاه‌ها برایمان فراهم می‌کند. هنگامی که صحبت از دستگاه‌های بی سیم می‌شود، ماوس وایرلس (Wireless) یک لوازم جانبی ضروری برای اکثر کاربران خانگی و اداری است. این ماوس تحت برندها، مدل‌ها و ویژگی‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود.

قبل از بررسی مدل‌ها بهتر است یک ارزیابی کلی از نیازهای خود داشته باشید. ببینید آیا موس را برای استفاده معمول می‌خواهید یا در نظر دارید که از آن برای گیم استفاده کنید. اگر هم کارهای گرافیکی انجام می‌دهید، پس باید موس با ویژگی‌های متناسب با کاربرد خود را تهیه کنید. بعد از بررسی نیازهای خود، به سراغ ویژگی‌های موس بی سیم بروید.

New Project 2024 07 06T005157.213 jpg

ارگونومی موس

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب ماوس بی سیم باید به آن توجه کنید، ارگونومی است. یک ماوس بی سیم ارگونومیک به صورتی طراحی‌شده است که حداکثر راحتی را به شما در زمان استفاده طولانی‌مدت ارائه می‌دهد. بدین ترتیب فشار روی انگشتان و مچ دست شما کاهش پیدا می‌کند و این امکان را دارید بهره‌وری خود را بالا ببرید.

پیشنهاد می‌کنیم به شکل، اندازه و نحوه طراحی موس توجه کنید. برخی از موس‌های بی سیم برای دست‌ها مختلف با اندازه‌های گوناگون طراحی‌شده‌اند. برای مثال، اگر دست کوچکی و ظرفی دارید، موس با ابعاد کوچک را انتخاب کنید. موس را در دست بگیرید و ببینید آیا در استفاده از آن احساس راحتی می‌کنید یا خیر. سبک گرفتن موس می‌تواند شامل گرفتن با کف دست، گرفتن با پنجه یا گرفتن با نوک انگشت باشد. پس به این موضوع نیز توجه کنید.

سبک طراحی موس

طراحی یک ماوس بی سیم تعیین می‌کند که چقدر با شکل طبیعی دست شما مطابقت دارد. برخی از مدل‌ها با انحنای جزئی یا قوس بلند طراحی شده‌اند که پشتیبانی بهتری دارند و فشار روی دست و مچ شما را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، وزن ماوس نیز باید در نظر گرفته شود. برخی از کاربران ممکن است یک ماوس سبک وزن را ترجیح دهند، درحالی‌که برخی دیگر برای کنترل و دقت بهتر به ماوس سنگین‌تری نیاز دارند.

بررسی محل قرارگیری دکمه نیز بسیار مهم است، به خصوص برای افرادی که از ماوس بی سیم برای بازی یا کارهای گرافیکی استفاده می‌کنند. درحالی‌که اکثر موس‌های بی سیم دکمه‌های استاندارد چپ و راست همراه با یک چرخ اسکرول را ارائه می‌دهند، اما اندازه و کیفیت این دکمه و راحتی کار با آنها نیز اهمیت زیادی دارد. پس این موضوع نیز رابطه مستقیمی با ارگونومی موس دارد که بهتر است مورد توجه قرار دهید.

New Project 2024 07 06T005344.824 jpg

بیشتر بخوانید: بهترین موس گیمینگ در بازار ایران

مقدار DPI موس

نقطه در اینچ به حساسیت ماوس اشاره دارد که با DPI مشخص می‌شود. DPI بالاتر به این معنی است که مکان‌نما سریع‌تر روی صفحه حرکت می‌کند، درحالی‌که DPI کمتر به معنای حرکت کندتر است. تعیین میزان حساسیت DPI به نوع کاربرد شما بستگی دارد. گیمرها معمولاً DPI بالاتری را برای حرکات سریع و دقیق ترجیح می‌دهند، درحالی‌که طراحان گرافیک ممکن است برای کارهای ویرایش به DPI کمتری نیاز پیدا کنند.

بسته به نیاز خود می‌توانید یک موس بی سیم باDPI قابل تنظیم را برای کنترل دقت و حساسیت آن انتخاب کنید. قابلیت تنظیم به شما کمک می‌کند تا DPI را مطابق با کاربرد خود تنظیم کنید. ممکن است در یک زمان به مرور اینترنت بپردازید و در زمان دیگری مشغول به بازی شوید، پس در هر حالت می‌توانید DPI را تنظیم کنید. همچنین DPI به اندازه 8 هزار برای کارهای معمولی و DPI تا 20 هزار برای گیم عالی است.

اتصالات موس

موس‌های بی سیم انواع مختلفی از اتصالات را ارائه می‌دهند. رایج‌ترین گزینه‌ها شامل گیرنده‌های بلوتوثی، USB و RF (فرکانس رادیویی) است. بلوتوث مزایای اتصال بی سیم را بدون نیاز به دانگل اضافی ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، ماوس‌های USB برای اتصال به درگاه USB نیاز دارند، اما عموماً قابل‌اعتمادتر هستند و زمان پاسخ‌دهی سریع‌تری را ارائه می‌دهند.

اتصال RF در یک فرکانس خاص، معمولاً در محدوده 2.4 گیگاهرتز کار می‌کند. این یک اتصال پایدار و قابل‌اعتماد با حداقل تداخل ارائه می‌دهد. موس‌های بی سیم RF به یک گیرنده USB نیاز دارند که به پورت USB رایانه وصل شود. گیرنده به عنوان یک پل بین ماوس و کامپیوتر عمل می‌کند و امکان ارتباط یکپارچه را فراهم می‌کند. این نوع اتصال با اکثر دستگاه‌ها ازجمله رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و حتی کنسول‌های بازی سازگار است.

New Project 2024 07 06T005134.964 jpg

عمر باتری موس

موس‌های بی سیم برای تامین انرژی به باتری متکی هستند، بنابراین مهم است که در هنگام خرید محصول مناسب عمر باتری را در نظر بگیرید. برخی از موس‌های بی سیم از فناوری‌های جدیدی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بهره می‌برند یا ممکن است مجهز به باتری‌هایی باشند که قابلیت شارژ چند باره را ارائه می‌دهند. توصیه می‌کنیم محصولی را خریداری کنید که شارژ را به خوبی نگه دارد.

موس‌های جدید حتی یک نشانگر باتری دارند تا زمان تعویض یا شارژ مجدد باتری را به شما هشدار دهند. برخی دیگر از موس‌های بی سیم معمولاً از باتری‌های قابل تعویض AAA استفاده می‌کنند. بدین معنی که اگر باتری تمام شد، باید باتری جدیدی را خریداری کرده و جایگزین کنید. این موضوع می‌تواند برای شما هزینه‌های جانبی به همراه داشته باشد.

ویژگی‌های اضافی موس

برخی از موس‌های بی سیم ویژگی‌های اضافی مانند نورپردازی RGB، دکمه‌های قابل‌برنامه‌ریزی (ماکرو)، تنظیمات مربوط به اسکرول یا سایر موارد هستند. هر کدام از این ویژگی‌ها می‌توانند در کیفیت کار شما در استفاده از موس موثر باشند. برای مثال، دکمه‌های قابل ماکرو یا جانبی که در کنار موس و زیرانگشت شست شما قرار دارند، برای عملکردهایی مانند جلو و عقب رفتن در صفحه‌نمایش، بستن صفحات، جابه‌جایی بین صفحات، کم‌وزیاد کردن صدا و غیره کاربرد دارد.

اگر می‌خواهید تجربه گیمینگ خود را افزایش دهید، موس با نورپرداری RGB را تهیه کنید. این ویژگی می‌تواند با ترکیب یک کیبورد RGB و به اتاق گیمینگ خاص لذت بازی کردن را دوچندان کند. تنظیمات مربوط به اسکرول یا دکمه‌های ماکرو برای گیمرها به معنای انجام اقدامات سریع در زمان بازی است که یک مزیت رقابتی به آنها ارائه می‌دهد.

New Project 2024 07 06T005221.918 jpg

بیشتر بخوانید: بهترین موس گیمینگ تا 3 میلیون تومان

بهترین موس بی سیم گیمینگ

یک موس بازی بی‌سیم با DPI بین 12 تا 20 هزار عالی است. این ماوس نرخ نمونه‌برداری تا هزار هرتز یا بالاتر را برای حداقل تاخیر ورودی، دکمه‌های ماکرو برای گیم پلی قوی و سبک طراحی ارگونومیک ارائه می‌دهد. عمر طولانی باتری با قابلیت شارژ سریع و فناوری بی سیم با تأخیر کم مانند بلوتوث 5.0 یا گیرنده USB اختصاصی می‌تواند بازی بدون وقفه را در اختیارتان قرار دهد. نورپردازی RGB نیز به زیبایی میز کار و اتاق گیمینگ شما کمک می‌کند.

بهترین موس وایرلس برای طراحی

ماوس بی سیم مخصوص طراحی گرافیکی معمولاً DPI متوسط ​​حدود 8 هزار دارد. این ماوس عملکرد دقیقی را برای کارهای پیچیده مانند طراحی گرافیکی با فتوشاپ و ادوبی پریمیر ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های ماوس مخصوص طراحی می‌توان به طراحی ارگونومیک و دکمه‌های اشاره کرد. یک اتصال بی سیم قابل‌اعتماد با حداقل تأخیر، عملکرد یکپارچه شما را در زمان کار تضمین می‌کند، درحالی‌که عمر باتری مناسب و سازگاری با نرم‌افزار طراحی از دیگر ملاحظات مهم هستند.

بهترین موس بی سیم دانشجویی

این موس معمولا DPI متوسط ​​حدود 4 هزار را ارائه می‌دهد که برای کارهای روزمره عالی خواهد بود. راحتی استفاده از با طراحی ساده و ارگونومیک از ویژگی‌های اصلی این موس‌ها است. اتصال بی سیم قابل‌اعتماد و عمر باتری مناسب برای کار بدون وقفه ضروری هستند. ویژگی‌های اضافی مانند دکمه‌های قابل‌برنامه‌ریزی و سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف، امکان استفاده از موس برای کاربردهای دانشجویی را فراهم می‌کند.

New Project 2024 07 06T005319.864 jpg

بهترین موس بی سیم مهندسی

این ماوس معمولاً DPI حدود 10 هزار را ارائه می‌دهد. طراحی ارگونومی برای این موس جهت استفاده طولانی‌مدت در هنگام طراحی فنی یا مدل‌سازی ضروری است. یک اتصال بی سیم قابل‌اعتماد با حداقل تأخیر، پاسخگویی بالا را تضمین می‌کند، درحالی‌که دکمه‌های ماکرو می‌توانند بهره‌وری را در زمان استفاده از نرم‌افزارهایی مانند AutoCAD یا SolidWorks دهند. حفظ شارژ و دوام باتری نیز برای کار بدون وقفه در محیط‌های مهندسی ضروری است.

بهترین برند موس بی سیم

یکی از بهترین مارک‌های ماوس بی سیم لاجیتک (Logitech) است که به دلیل طراحی نوآورانه و ویژگی‌ها فوق‌العاده شناخته می‌شود. لاجیتک طیف گسترده‌ای از موس‌های بی‌ سیم را ارائه می‌کند که نیازهای مختلف را برآورده می‌کند. محصولات این برند به دلیل طراحی ارگونومیک بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

سری Logitech MX Master به دلیل دقت بالا، دکمه‌های ماکرو و عمر باتری طولانی مشهور هستند. علاوه بر این، ماوس‌های بازی لاجیتک مانند Logitech G Pro Wireless به دلیل تأخیر کم، طراحی سبک و سنسورهای DPI بالا انتخاب عالی برای گیمرها هستند. از دیگر برندهای معتبر در تولید انواع موس بی سیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مایکروسافت (Microsoft)
  • ریزر (Razer)
  • اپل (Apple)
  • اچ پی (HP)
  • دل (Dell)
  • کورسیر (Corsair)
  • استیل سریز (SteelSeries)
  • انکر (Anker)

New Project 2024 07 06T005255.524 jpg

بیشتر بخوانید: بهترین موس گیمینگ تا 1 میلیون تومان

کلام آخر

انتخاب بهترین ماوس بی سیم مستلزم بررسی دقیق عوامل مختلف ازجمله ارگونومی، DPI، گزینه‌های اتصال و قابلیت‌های عملکردی است. در ابتدا باید نیازهای خود را بررسی کنید و سپس ببینید کدام مدل ماوس می‌تواند مناسب کارتان باشد. اگر گیمر هستید به DPI بالای 3200 به همراه دکمه‌های ماکرو نیاز خواهید داشت. اگر کاربر معمولی هستید، DPI حدود 8 هزار مناسبتان است. درنهایت به برند و قیمت موس بی سیم توجه کنید تا محصولی با کیفیت و مطابق با نیازهای خود را بخرید.

سوالات متداول

DPI در ماوس بی سیم چقدر مهم است؟

DPI حساسیت ماوس را اندازه‌گیری می‌کند. DPI بالاتر امکان حرکات دقیق‌تری و سریع‌تر موس را فراهم می‌کند.

باتری‌های ماوس بی سیم چقدر دوام می‌آورند؟

برخی از ماوس‌های بی‌ سیم با یک بار شارژ چندین ماه دوام می‌آورند، درحالی‌که برخی دیگر شاید نیاز به شارژ دوباره داشته باشند.

آیا موس‌های بی سیم در مقایسه با موس‌های سیمی تاخیر دارند؟

موس‌های بی سیم با کیفیت از برندهای معتبر تاخیر بسیار کمی دارند که در حین بازی یا کار گرافیکی خیلی محسوس نیست.

کیوان کاری

کیوان کاری

به معنای واقعی کلمه نمی‌توان گفت آدم تو چه سنی به چی علاقه داره، اما رسیدن به به چیز دلخواه یا شانس یا تقدیر؛ هر کدوم از ماها در مسیری میفتیم که یا بهش علاقه داریم یا از سر اجبار انجامش میدیم، ولی برای من تولید محتوا هم علاقس و هم اجباره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *